reklama

Kamiónová doprava - čo sa deje?

Je podľa vás v medzinárodnej cestnej doprave opäť kríza? Ako vnímate súčasnú situáciu na trhu? Kam sa uberáme, aké vnímate možné scenáre? Aké riešenia vidíte, aby sa dopravnej firme darilo?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Na túto otázku odpoviem krátkym príbehom. Minulý týždeň ma kontaktoval môj známy, ktorý je manažérom v nadnárodnej výrobnej firme. Dostali cenovú ponuku 550 EURO na prepravu z Bratislavy do Ingolstadtu, čo predstavuje cca 550 km (1EURO/km). Opýtal sa, či je táto cena pre dopravcu dobrá. Odpovedal som mu, že za určitých okolností je táto cena primeraná. Svojich kolegov v závode v Nemecku presviedčal, že aj dopravca musí mať prijateľné podmienky, aby bola zabezpečná dlhodobá kvalita a nie iba najnižšia cena. Potešil som sa, že už sa konečne niečo mení k lepšiemu. A potom známy ešte dodal, že nejde len o jednosmernú prepravu z Bratislavy do Ingolstadtu, ale táto cena zahŕňa aj spiatočnú cestu z Ingolstadtu do Bratislavy. To znamená, že sme sa neporozumeli a on myslel túto cenu 550 EURO za uvedené koliečko. To znamená 1100 km za 550 EURO čo je 1 km za 0,50 EURO. Známemu som povedal, aby si uvedomil, že len palivo a cestné poplatky na tejto preprave budú cca 0,40 EURO na km. Tento príklad presne vystihuje dnešnú situáciu v medzinárodnej cestnej nákladnej doprave. Keď si prečítame štatistiky registrácie a predaja nových nákladných vozidiel triedy N2 a N3 tak zistíme, že slovenský trh sa posledné 3 roky (2016-2018) pohybuje okolo 4000-4200 registrácií ročne z predaja nových nákladných vozidiel. Z tohto celkového počtu registrácií sa počet ťahačov triedy N3 pohybuje niekde medzi 3100 – 3500 kusov/ročne. Z tohto pohľadu to neznamená ani rast a ani pokles v počte predaja nákladných vozidiel. Ku koncu mája 2019 máme 1677 registrácií ťahačov, čo je pokles oproti rovnakému obdobiu minulého roka už o 6-7%. Predpokladám, že výrobcovia nákladných vozidiel majú už v predaji silnejšiu časť roka za sebou. Bude zaujímavé vyhodnotiť druhú polovicu roka 2019, nakoľko 15.6. „prišli“ inteligentné tachografy a tie pravdepodobne počet registrácií ešte znížia. V roku 2018 sme mali veľký nedostatok vodičov a všetci na trhu dopytovali dopravné kapacity. V priebehu 1 Q 2019 sa situácia otočila, vodičov máme dostatok a „nikto“ už nedopytuje tak veľa dopravných kapacít. Pri prezeraní ekonomického portálu a hospodárskych výsledkov viacerých dopravcov som zistil, že za posledné roky v podstate všetkým tržby stagnujú, alebo mierne rastú. Hospodárske výsledky/zisky však trendovo klesajú. Bude tento trend pokračovať? Ako budú tieto čísla vyzerať napríklad v roku 2023? Bolo by ešte zaujímavé analyzovať v dopravných firmách rozdiely medzi ukazovateľmi EBITDA a EBIT, pretože to by nám to ukázalo, koľko a ako dopravcovia investujú do nákupu nových a bezpečných vozidiel. Za posledné 2 mesiace som dostal ponuku na kúpu 4 slovenských dopravných firiem. Koľkí ďalší dopravcovia ešte rozmýšľajú predať svoje firmy? Viacerí dopravcovia, s ktorými som sa v poslednom období rozprával, sa rozhodli znižovať svoj auto park. Mnohí ho ani neobnovujú, sú pesimisti, práca v doprave ich prestáva baviť a nevedia presne ako ďalej. Pravidiel a zmien v cestnej nákladnej doprave pribúda. Tieto pravidlá (najmä Európsky Cestný Balík), sú komplexnejšie a zložitejšie. Každá krajina má k tomu svoje vlastné výklady, čo situáciu ešte viac komplikuje. Výrobcovia kamiónov ohlasujú nové modely za viac peňazí, vodiči chcú a požadujú stále viac a viac, cena nafty stúpa, mýto stúpa, všetci výrobcovia-zákazníci požadujú stále nižšie ceny za prepravu. Slovo TENDER na dopravu musí získať späť svoju hodnotu. Tendre nemôžu byť len o excelovských tabuľkách a najnižšej cene ako je to dnes. Musí sa komplexnejšie a zodpovednejšie posudzovať čo je za cenou a dopravným riešením. Neviem, či táto situácia v doprave má jednoznačné a ľahké riešenie, ale všetci dopravcovia, ktorí dodržujú pravidlá, vykonávajú svoju činnosť zodpovedne a čestne MUSIA byť na konci dňa úspešní. Vnútorné zdroje firmy podľa mňa postupne dochádzajú všetkým. Mám pocit, že kríza v medzinárodnej cestnej nákladnej doprave je tu stále a každý rok sa to už iba zhoršuje. Zrejme si už na to budeme musieť zvyknúť. A uspejú len tí najšikovnejší a najzodpovednejší.

Martin Ľupták

Martin Ľupták

Bloger 
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  18x

Nechajme ľudí robiť to v čom sú dobrí. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu