Je vodič kamiónu ako SZČO (živnostník) problém?

Autor: Martin Ľupták | 21.12.2018 o 6:28 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  745x

Vodič kamiónu pri medzinárodnej doprave ako SZČO (živnostník)  je problém. Toto je celoeurópsky problém.

Vodič ako SZČO (živnostník) je problém, ak sa tento status zneužíva, neplní požiadavky a nemá znaky a charakter, o ktorých chcem napísať. V poslednej dobe však vo vysokej miere dochádza v oblasti medzinárodnej dopravy k zneužívaniu tohto druhu podnikania. Problém v celej Európe je oveľa väčší ako sa zdá. Netýka sa to len krajín strednej a východnej Európy. Kým vzťah s vodičom SZČO je vzťahom obchodnoprávnym a s dopravcom má obchodný vzťah, vodič zamestnanec sa riadi zákonníkom práce a s dopravcom má pracovno-právny vzťah. Aj podľa judikatúry Súdneho dvora EÚ je zamestnancom ten, kto v podriadenosti k inému osobne preňho vykonáva závislú prácu za odmenu. Zamestnanec sa vzdáva nielen ekonomickej slobody disponovania so svojou pracovnou silou, ale aj práva na zisk. Ale takúto definíciu spĺňa veľa vodičov SZČO. Hospodárska závislosť vodiča SZČO od dopravcu (často bývalého zamestnávateľa) naznačuje pokračovanie pracovného pomeru. Títo dopravcovia sa prechodom z pracovnoprávneho na obchodnoprávny vzťah snažia optimalizovať poistné, daňové či administratívne náklady. To je nielen v rozpore s právom, ale deformuje to i trh. Vedie to k zneužívaniu, ktoré vedie k neplateniu príspevkov sociálneho zabezpečenia, k daňovým únikom, k zníženiu poistného avšak i poistných plnení v prípade poistných udalostí, častokrát dochádza k „nedobrovoľnému“ prechodu na podnikanie na živnosť a narúša to hospodársku súťaž pre skutočné samostatne zárobkovo činné osoby.

Podnikatelia pomerne často uzatvárajú namiesto pracovnej zmluvy obchodnú zmluvu (napríklad zmluvu o dielo, mandátnu zmluvu alebo zmluvu o spolupráci ), na základe ktorej „zamestnanec“ svoje činnosti fakturuje. Ak vzájomná spolupráca, založená obchodnou zmluvou, naplní znaky závislej práce, podnikateľ sa môže dopustiť nelegálneho zamestnávania. V zmysle tohto zákona zároveň právnická osoba, alebo fyzická osoba, ktorá je podnikateľom, nesmie prijať prácu, alebo službu, ktorú jej na základe zmluvy dodáva, alebo poskytuje právnická, alebo fyzická osoba, prostredníctvom fyzickej osoby, ktorá nelegálne zamestnáva, ak ide o cezhraničné poskytovanie služby po dobu presahujúcu päť dní v období 12 mesiacov od prvého poskytnutia služby, alebo o vnútroštátnu dodávku práce, alebo cezhraničnú dodávku práce.

Pojem vnútroštátna dodávka práce nie je nikde bližšie špecifikovaná, a teda je možné to vykladať takmer na všetkých podnikateľov. Inšpektorát práce síce uviedol vo svojom stanovisku, že vnútroštátne dodanie práce sa vzťahuje na dodanie práce od agentúry dočasného zamestnávania, avšak ide len o nezáväzný výklad, bez akejkoľvek opory v uvedenom zákone. Tvorcovia zákona síce v dôvodovej správe taktiež uvádzajú, že ide o dočasné pridelenie k užívateľskému zamestnávateľovi, avšak, ako už uvádzam, v zákone chýba presná definícia.

Zákon o nelegálnej práci neuvádza žiadnu výnimku zo zodpovednosti za porušenie zákazu prijať prácu/službu od toho, kto nelegálne zamestnáva. Ide teda o OBJEKTÍVNU ZODPOVEDNOSŤ. Toto je veľmi dôležitý fakt, ktorý si musia uvedomiť všetci výrobcovia/zákazníci dopravných spoločností, ktorí využívajú dopravcov na prepravu svojich výrobkov, a neriešiť „iba“ najnižšiu cenu za prepravu tovarov. Dokonca niektoré veľké výrobné spoločnosti už vo svojich podmienkach pri tendroch na dopravu uvádzajú, že zúčastniť sa na ich tendri môže iba taká dopravná spoločnosť, ktorá má zamestnaných vodičov iba na riadnu pracovnú zmluvu.

Pokiaľ ide o vedenie nákladného vozidla ako SZČO, je vhodné upriamiť pozornosť na otázky, akými sú napríklad v prípade pracovného úrazu, dopravnej nehody, poistnej udalosti - zodpovednosť, poistenie a škody kamiónu alebo tovaru z toho vyplývajúce. Potom sú to povinnosti a otázky vyplývajúce zo sociálnej legislatívy, hlavne minimálnych miezd jednotlivých krajín EÚ.

Z logiky zamestnávania vodičov ako SZČO, čo je v podstate forma podnikania, by mal teda takýto živnostník/vodič spĺňať základné podmienky na podnikanie v doprave (požiadavky na výkon povolania prevádzkovateľa cestnej dopravy) podľa článku 3 ods. 1 nariadenia EP a Rady (ES) č. 1071/2009 a zákona NR SR o cestnej doprave.

Takisto by takýto živnostník/vodič mal mať vydané povolenie EÚ (modrú licenciu) a spĺňať finančnú spoľahlivosť na prvý kamión 9 000 eur a na každý ďalší 5 000 eur. A to už nehovorím o kombinácii, keď prácu vodiča, ako slovenská SZČO, dlhodobo vykonávate v inom členskom štáte. Takýchto prípadov je veľmi veľa po celej EÚ. Európska komisia tento problém už čiastočne rieši v „novom cestnom balíčku“. A takisto je veľmi dôležité, aby štátne kontrolné orgány (u nás najmä Inšpektorát práce, Živnostenský úrad a Dopravný úrad), ako aj príslušné inštitúcie všetkých krajín v Európe, začali konať a prijali príslušné opatrenia. Podotýkam, že sa to týka celej EÚ, nielen Slovenska. V prípade zistenia porušenia pravidiel vidím ako najúčinnejšie opatrenie odobrať povolenie EÚ (modrú licenciu) - v tom momente takýto dopravca musí zastaviť činnosť.

Ak to mám zhrnúť, vodič nákladného vozidla ako SZČO má problematický charakter a takúto formu zamestnávania do budúcnosti neodporúčam. Na druhej strane, ak vodič nákladného vozidla ako SZČO má licenciu spoločenstva, „modrú licenciu“, a spĺňa všetky požiadavky na výkon povolania prevádzkovateľa cestnej dopravy, tak to je v poriadku, ale to sa už vlastne de facto aj de iure stal dopravcom.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?