Daň z motorových vozidiel

Autor: Martin Ľupták | 20.12.2018 o 21:01 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  248x

Tento blog je o dani z motorových vozidiel v cestnej nákladnej doprave a pohľadu na túto daň čo je dobré, čo nie je dobré a čo by sa malo zmeniť. V cestnej  nákladnej doprave je táto daň veľmi zle nastavená.

Posledná úprava dane z motorových vozidiel bola k 1.1.2015. V podstate charakter týchto daní má len stúpajúcu tendenciu a trend. Momentálne pre porovnanie so všetkých krajín V4 máme jednoznačne najvyššiu daň z motorových vozidiel pre jazdnú súpravu (ťahač s návesom). Približne to vychádza o 500 EURO na jazdnú súpravu viac ako v okolitých krajinách. V podstate zmena v roku 2015 bola najmä v tom, že pribudol parameter vek vozidla čo si myslím, že je správne na dobrú motiváciu dopravcov mať modernejší a teda aj bezpečnejší nákladný autopark na Slovensku. To znamená, že jedna jazdná súprava môže mať až 6 rôznych sadzieb počas svojho „života“ . Ročná sadzba dane za znižuje respektíve zvyšuje na základe veku jazdnej súpravy. Logika veci by mohla ostať, ale určite by sa mali zmeniť pásma znižovania a zvyšovania sadzby dane na väčšiu motiváciu dopravných spoločností. Na výpočet sadzby dane má vplyv počet náprav a celková hmotnosť vozidla. Určite by som navrhol posunúť pásmo tejto dane ako základu z veku jazdnej súpravy 109-144 mesiacov (9-12 rokov staré auto) na vek jazdnej súpravy 73-108 mesiacov a z tohto počítať znižovanie a zvyšovanie sadzby dane. Ďalej treba počas prvých 36 kalendárnych mesiacov zvýšiť 25% možnosti zníženia sadzby dane na 50%. Periódu 37 – 72 mesiacov z 20% na 40%. Samozrejme ďalšia možnosť je aj znížiť samotnú sadzbu dane. Tieto dve pásma sú kľúčová vec aby dopravcovia boli motivovaní naozaj udržovať nový, moderný a bezpečný autopark na Slovensku. O to by nám predsa malo ísť všetkým veď predsa BEZPEČNOSŤ NA PRVOM MIESTE PRE VŠETKÝCH účastníkov cestnej premávky na Slovensku.  A pri zvyšovaní sadzby dane od 145-156 mesiacov veku jazdnej súpravy by som zvýšil sadzbu dane z 10% na 20% a viac ako 156 mesiacov z 20% na 40 %. Bolo by zaujímavé vidieť analýzu a trend povedzme za posledných 5 rokov a odhad na rok 2019 o koľko by sa zvýšil/znížil výber tejto dane, vyjadriť to aj počtom nárastu/poklesu jazdných súprav, štruktúry veku jazdných súprav a správne vyhodnotiť príčiny tohto trendu či je to naozaj to najzodpovednejšie čo chceme na Slovensku.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Bartyová senzačne vyradila Šarapovovú, postúpila aj Kvitová

Súhrn nedeľňajších výsledkov žien na Australian Open.


Už ste čítali?